ADD 1. typu - klasická ADD

ADD Typ 1. = Klasická ADD (ADHD)

Pokud lidé uvažují o ADD, většinou si představují typ 1. Tento typ je většinou rozpoznatelný už v útlém věku a díky přítomnosti hyperaktivních symptomů nevyhnutelně přitahuje pozornost okolí. Vyšší pravděpodobnost výskytu je u chlapců.

Běžné příznaky u člověka s ADD typu 1.

  • snadno si nechá rozptýlit pozornost

  • potíže udržet pozornost u většiny úkolů do školy, při hře či práci

  • potíže naslouchat, když mluví ostatní

  • prokrastinace (odkládání povinností)

  • potíže udržet uklizený prostor (pokoj, stůl, aktovku, skříň...)

  • potíže s časem, tj. často chodí pozdě nebo ve spěchu, úkoly trvají déle než předpokládá, úkoly jsou "last-minute" záležitostí nebo je odevzdává pozdě

  • tendence ztrácet věci

  • dělá chyby z nedbalosti, malá pozornost věnovaná detailům

  • zapomíná

  • je neklidný nebo hyperaktivní

  • potíže sedět klidně, je v neustálém pohybu (ruce, nohy, tělo)

  • je hlučný, je pro něj obtížné být ticho

  • je nadmíru hovorný

  • je impulsivní (nedomyslí předem slova nebo činy)

  • má potíže čekat, až na něj přijde řada

  • skáče do řeči

  • vypadá, že potřebuje soustavné vzrušující podněty nebo potřebuje někoho rozzlobit

    (Pozn. Znova zdůrazňuji, že snaha "vytáčet" své okolí nevzniká z jakési vady charakteru, ale z podvědomé snahy nabudit svou prefrontální kůru (PFC) v mozku k vyšší, tj. zásadě normální aktivitě. Pokud budete své dítě dohánět k aktivitě (k úkolům, práci) pomocí křiku a hádky, stanou se konflikty jejich "drogou", vzrušením potřebným k fungování a stimulaci PFC a budou je podvědomě vyhledávat.)

  • postupně se díky výše zmíněným syndromům a následným sociálním konfliktům i potížím ve škole objevuje nízká sebedůvěra a další psychické potíže

Technická pozn: Zobrazovací techniky ukazují, že se ve chvílích koncentrace snižuje průtok krve v PFC, bazálních gangliích a mozečku (vykazují nižší aktivitu, třebaže by měli být naopak "aktivnější"). Na vzniku Typu 1. má podíl relativní nedostatek dopaminu.

Čistě pro zajímavost, bazální ganglia mají také řídící vliv na plynulost pohybů. Divili jste se někdy, proč vaše dítě škrábe jako kocour? Zdá se, že si tento narůstající problém u dětí, za který vděčí dysfunkčním bazálním gangliím uvědomuje i naše školství a snaží se tento problém "řešit" změnou typu písma. Na původní typ "psacího" písma je totiž zapotřebí plynulosti pohybu ruky, kdežto na písmu podobnému tiskacímu se nedostatky - nepravidelný, trhaný pohyb tak neprojeví.

Poznali jste své příznaky? Příznaky svých dětí? Proč zoufat? Znovu připomínám slova dr. Amena:

"Nemůžete změnit minulost, ale určitě můžete začít tam, kde jste teď a tvrdě pracovat, abyste změnili budoucnost."

Spolu nalezneme cestu. Objednejte se.

Použitím formuláře vyjadřujete souhlas s kontaktováním v souvislosti s požadovanou službou